Det er ingen hemmelighed, at Audi A6 er henvendt til, og populær hos, direktøren. BMW 5-serien og Mercedes E-klasse kommer tæt på, men har bare ikke den samme komfort, som den du finder i en A6’er. Prisen er til gengæld også en direktør værdig; 690.000 kr. før du begynder at krydse ekstraudstyr af (hvis du da føler, at den mangler det! Men mere om det senere).
Vi har testet en Audi A6 3.0 TDI S-Tronic. Med en 6-cylindret turbodiesel motor, har Audi formået at skabe et bæst, der yder 218 hk og er fuld af træk, men stadig kører 21,7 km/l – en rigtig flot præstation af en V6-motor! Den lyder også ret godt, af en dieselmotor, men uden, at den bliver for larmende. Faktisk er den rigtigt støjsvag, hvilket gør den til en oplagt motorvejscruiser – heldigt, når den er født i Autobahnens hjemland.
De 218 hk giver et moment på 400 Nm, og sender bilen fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Alt imens udleder motoren kun en beskeden mængde Co2; nemlig 119 g/km.
Gearkassen er en 7-trins S-Tronic dobbeltkoblingsgearkasse, der sørger for behagelige hurtige skift, både op og ned. En super opgradering i forhold til den gamle ”trinløse” Tiptronic gearkasse.
Udstyr, udstyr og mere udstyr
A6 fik et facelift i 2015, hvor blandt andet de ydre linjer blev skærpet og forlygterne fik en opgradering i form af Matrix LED. På indersiden af bilen, blev der også lavet nogle mindre designmæssige opdateringer, men de er ærligt talt så små og konservative, at de er svære at få øje på. Dog er der kommet en del nyt lækkert udstyr ind som standard, for eksempel fire zoners klimaanlæg og nyt system til infotainment.
Egentlig har A6 aldrig manglet ekstraudstyr, idet den afspejler sin position, som en luksusbil. Af ekstraudstyr, der indgår som standard kan nævnes: Fartpilot, LED-baglyger, 17” alufælge, Audi dynamisk undervogn, Bluetooth, automatisk nedblændeligt bakspejl, varme i forsæderne, lys- og regnsensor, multifunktionslæderrat og meget andet.
Komforten er i top
Pladsmæssigt, er der ikke meget at sætte en finger på. Eftersom A6 er en bil på næsten 5 meter, og motoren er en ”kompakt” V-form, er der masser af plads både på for- og bagsæderne. Bagagerummet er også stort, med en volumen på 565 liter, men kunne stadig have været større, hvis ikke det var for den faldende taglinje.
I forhold til de to førnævnte, baghjulstrukne konkurrenter, kommer A6’eren med forhjulstræk, men må stadig siges at være en flyder. Det på trods, kan den sagtens blive en del mere sporty, hvis du finder ”Dynamic” funktionen frem i Audi Drive Control, og giver den gas.
Endnu en lækker komfort-feature, er dens adaptive fartpilot, der selv justerer hastigheden til forankørende, og bremser, hvis bilen foran kommer for tæt på. Funktionen virker ikke lige så godt, som Volvo’s system, der er langt mere flydende, og bedre til at læse trafikken, men det er stadig en fornøjelse at køre med på de lange motorvejsstrækninger.
Audi leverer varen igen
Alt i alt er A6 en fremragende bil med masser af plusser og kun få mangler. Udstyrslisten bugner, men det gør prisen også. Dog får du rigtigt meget motor for pengene ved at smide de sidste 20.000 kr. efter 3.0L motoren, i forhold til den mindre 2.0L. Det skal også nævnes, at af BMW 5-serien, Mercedes E-klassen og Audi A6, er er A6’eren det billigste valg i forhold til de to konkurrenter mht. motorstørrelse og ydelse mm.