Leasing – og hvorfor registreringsafgiften koster liv

Danmark har den absolut højeste registreringsafgift i EU, med hele 150% af bilens pris over 81.700 kr. Den ”nærmeste” konkurrent er Irland, med 36% i registreringsafgift. På verdensplan kan vi være ”stolte” af en ”flot” andenplads, kun overgået af Singapore.

Det betyder, at vi som land, kører rundt i biler der gennemsnitligt er mindre, ældre og mere usikre. Der betales nemlig også afgift af prisen på ekstraudstyret, når bilen købes fra ny. Så du kan godt vinke farvel til ekstra sikkerhedsudstyr, til dig og familien, hvis ikke budgettet er særligt stort. Det koster liv i trafikken, men så længe du ikke kører galt, er det jo ikke dit problem, vel?

Heldigvis findes der stadig måder, du kan komme til at køre i en stor, lækker og sikker bil, uden særligt stor kapitalbinding, imens du venter på at den forjættede registreringsafgift falder (eller forhåbentligt forsvinder) til et nogenlunde rationelt niveau – nemlig med leasing!

Leasing kommer i mange former, og der findes helt sikkert også en aftale, der passer til dit behov. Et par eksempler kunne være:

  • Privatleasing
  • Erhvervsleasing
  • Split- eller del-leasing
  • Sæsonleasing

Fælles for leasingaftaler, er, at du ikke behøver en lige så stor kapital for at kunne køre i drømmebilen. Du betaler typisk ca. 30% af bilens pris i udbetaling og depositum, som et engangsbeløb, og herefter betales udgifterne månedligt til leasingselskabet. Den månedlige ydelse, afhænger blandt andet af den aftale, du forhandler med leasingselskabet, og hvilken type leasing der er tale om.

Privatleasing

Med Privatleasing står du selv for alle udgifterne til bilen, inklusiv service og forsikring mm. Generelt, kan denne type af leasing bedst betale sig, hvis du ofte skifter bil, idet værditabet er højt på nye biler, de første 5 år. En fordel er, at du altid kender dine faste månedlige udgifter gennem hele leasingperioden. Det giver dig større økonomisk sikkerhed, end hvis du f.eks. havde købt bilen med et lån med variabel rente. Det er også værd at nævne, at du selvfølgelig ligger et markant mindre beløb til udbetaling, end hvis du havde købt bilen.

leasing volvo r-design

Erhvervsleasing

Erhvervsleasing, er især en fordel for firmaer, fordi du ikke behøver at smide en stor del af firmaets kapital i en stor dyr bilpark. Desuden er leasingydelsen fuldt fradragsberettiget, så længe bilen udelukkende bruges til erhvervskørsel, og momsen kan selvfølgelig også løftes som erhvervsdrivende. Hvis bilen også skal bruges til privat kørsel, kan det måske bedre betale sig med en del- eller splitleasing af bilen, men mere om det senere.

Det kan også være en fordel, at erhvervslease biler der er mere end 3 år gamle, idet beskatningsgrundlaget udregnes, som om bilen var købt fra ny, på biler der er under 3 år. Er bilen derimod mere end 36 måneder, udregnes beskatningsværdien ud fra et skøn over markedsværdien, på det tidspunkt hvor aftalen er indgået.

Del- eller Splitleasing

Som nævnt tidligere, er Del- eller Splitleasing fordelagtigt, hvis du både skal bruge bilen privat og til erhvervsmæssig kørsel. Med denne type leasing, gøres de månedlige udgifter op procentvis, og deles herefter mellem arbejdsgiver og dig selv. Det vil sige, at hvis du ikke bruger bilen til mere end 10% privatkørsel, skal du heller ikke betale mere end 10% af de månedlige udgifter til bilen. Desuden, slipper firmaet for at skulle betale for det privatmæssige forbrug af bilen. Fordelingen af privat- og erhvervskørsel, opgøres desuden automatisk i en elektronisk kørebog, der installeres i bilen.

Som udgangspunkt, kan denne aftale bedst betale sig, hvis du bruger din bil til mere end 60% erhvervskørsel, eller hvis du kører en eksklusiv bil, der rammes af høj beskatning. Der kan også være fordel i at del- eller splitlease bilen i dit eget firma, da firmaet kan spare udgifterne til privat kørsel, og du sparer beskatningen som privat.

Som du kan se, er der masser af muligheder for at komme i besiddelse af en stor, sikker bil til dig og familien, uden at skulle pantsætte alt hvad du ejer og har, til staten. Det er bare med at komme i gang med at sætte dig ind i de forskellige leasingmuligheder, og se om du kan drage gavn af nogle af dem, imens vi venter på at de tårnhøje afgifter falder.

Hvordan kan du beregne prisen på din nye leasing bil?

Et af de spørgsmål jeg ofte får er, hvordan kan jeg udregne prisen på min drømme bil, uden at jeg skal til at kontakte leasing selvskaber og gøre et stort nummer ud af det.

Det er faktisk blevet så nemt at du på Formula-leasings hjemmeside kan beregne din leasing pris og førstegangsydelse nemt og enkelt. Prøv deres leasingberegner, du vil ikke blive skuffet.