Mercedes CLA 220 d Shooting Brake – Tysk lilleput-luksus

Den lille design-familievogn fra Mercedes, er et smukt udført, men rimeligt dyrt, bekendtskab. Prisen starter på 575.000 kr. for denne model, og det er derfor ikke dén Mercedes, hvor du får mest vogn for pengene. Især ikke, taget i betragtning af, at du kan erhverve dig en C-klasse stationcar med samme motor for 543.000 kr.

MEN det er heller ikke her fokus ligger for Mercedes.

For med CLA-klassen handler det ikke om størrelsen, men om gørelsen. Den smukke udformning, er nemlig noget af det, som især kendetegner denne bil. Den er smukt udført, og det er som om at designet bare lige passer det bedre til Shooting Brake modellen, end det gør til 4-dørs modellen.

Kabinen kender du sikkert, den er nemlig lånt fra A-klassen, med samme instrumentbord og skærmlayout – ikke fordi det er uinspirerende; det virker bare.

Pladsmæssigt, er det bare svært, at kombinere kompakt design med funktionalitet, og det lider CLA’en også under på nogle punkter. For eksempel, er hovedhøjden på bagsæderne ikke god nok, hvilket gør, at den ikke egner sig super godt til at fragte langbenede teenagere i. Desuden, er den skrå bagende nok så smart, men den stjæler utroligt meget plads i det, i forvejen pressede, bagagerum.

mercedes cla shooting brake bag

Tysk kraftwerk med grus i maskineriet

Den firbenede 2.1-liters turbodiesel rækkemotor præsterer et fremragende stykke arbejde. 350 Nm helt nede fra 1.400 o/min. er en ret udmærket præstation. Det betyder, at du aldrig mangler kræfter, til hverken overhalinger eller når du ligger på motorvejen. 7-trins DCT automatgearkassen er standard ved alle 220-modeller, og Mercedes lover selv, at dobbeltkoblingen skulle tillade gearskift uden afbrydelser i optrækket, give komforten fra en klassisk automatisk gearkasse og kombinere det med effektiviteten fra en manuel gearkasse.

Men her kan de ikke helt holde hvad de lover.

For det er som om, at programmeringen af gearkassen ikke er færdigudviklet helt endnu. Bilen ”hugger”, når du sætter i gang, og når du kører bykørsel, bliver dette til mange ubehagelige stød i lyskryds og når du skal ud fra sideveje. Det ”klunk” gearkassen giver, når bilen hugger i gang, er heller ikke en rar oplevelse, og du begynder automatisk at sende tanker til hvornår og hvor dyr turen på værkstedet bliver, når koblingen en gang får nok. Dog er problemet langt fra lige så stort på motor- og landeveje, hvor der er længere mellem fuldt stop.

Alt i alt, gør CLA Shooting Brake meget rigtigt. Især det den er blevet skabt til at gøre. Den er smart, flot og agil, og du behøver ikke at udbygge din carport, for at finde plads til den, selvom det er en stationcar.

Men når man kigger på prisen, ender man alligevel med at sidde med en lidt flad smag i munden. For når du kan få en C-klasse stationcar, med samme motor, bedre plads og flot design + 32.000 kr. til ekstraudstyr, for samme pris, som en CLA Shooting Brake, er det altså bare det bedre valg. Især når du kan få C-modellen med 9-trins klassisk automatgearkasse for 614.000 kr.